Uw digitale marketingstrategie aanpassen aan lokale evenementen en seizoenen

Daniel Zijlstra


Lokale bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren, krijgen regelmatig de taak om hun ‘lokaliteit’ en relevantie voor zoekmachines te bewijzen.

In mijn laatste artikel over het gebruik van lokale partnerschappen en samenwerkingsverbanden om autoriteit en zichtbaarheid op te bouwen, hebben we het belang van gemeenschapsparticipatie en -betrokkenheid aangestipt als middel om deze lokaalheid te vestigen.

Twee primaire manieren om met lokale klanten in contact te komen zijn via evenementen of het tot stand brengen van communicatie tijdens relevante gelegenheden.

Beide bieden de mogelijkheid om informatieve, educatieve of promotionele inhoud te creëren waarin lokale bedrijven hun ervaring, expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid – of EEAT – kunnen demonstreren, waarmee Google sterk rekening houdt in de richtlijnen voor zoekkwaliteitbeoordelaars en vervolgens in de zoekresultaten. .

Deelname aan lokale evenementen en seizoenscommunicatie dienen ook om afstands- en bekendheidsfactoren aan te pakken, waarvan sterk wordt aangenomen dat ze de rankingsignalen voor lokale bedrijven zijn.

Verder en gerelateerd aan het bovenstaande worden de ranglijsten van Google verfijnd op basis van zowel locatie als personalisatie, aangezien het primaire doel is om voor elke zoekopdracht de juiste inhoud aan de juiste mensen op het juiste apparaat te leveren.

Een betere zichtbaarheid van de boeiende inhoud in zoekresultaten kan op zijn beurt leiden tot meer gericht verkeer en potentiële klanten.

Waarom seizoenen ertoe doen

Seizoenen hebben uiteraard een sterke invloed op het consumentengedrag.

Ze beïnvloeden de manier waarop mensen winkelen, de producten die ze nodig hebben en de diensten die ze zoeken.

Een kleine ijssalon zal bijvoorbeeld tijdens de zomermaanden waarschijnlijk een sterke omzetstijging ervaren; een hoveniersbedrijf zal een piek in het aantal aanvragen zien bij de eerste tekenen van de lente of als de zomer ten einde loopt; een dienst voor belastingvoorbereiding en boekhouding zal een stroom klanten zien naarmate het belastingseizoen nadert.

Tijdelijke aanbiedingen tijdens specifieke periodes creëren een gevoel van urgentie en exclusiviteit.

Waar te beginnen

Een logische plek om te beginnen met het ontwikkelen van een lokale evenementen- of seizoensstrategie is het identificeren van de soorten evenementen en gelegenheden die het meest relevant zijn voor uw bedrijf en klantenbestand.

Bedenk welke evenementen of initiatieven uw lokale publiek zouden aanspreken; zoek naar manieren om op authentieke wijze verbinding met hen te maken.

Dit kunnen evenementen zijn die worden georganiseerd door uw bedrijf, een lokale zakenpartner of evenementen die u steunt/sponsort via een lokale organisatie.

Typen evenementen waarmee u rekening moet houden, kunnen zijn:

  • Nieuwe productlanceringen of speciale promoties.
  • Educatieve persoonlijke seminars of online webinars, afhankelijk van waar en hoe u uw diensten levert.
  • Zakelijke mijlpalen, bijvoorbeeld jubilea of ​​nieuwe locaties.
  • Klantwaarderingsevenementen.
  • Vakantie- en seizoensgebonden evenementen of promoties, bijvoorbeeld Black Friday, Kerstmis.
  • Lokale liefdadigheidsevenementen.
  • Lokale sport- of andere clubevenementen.

Er zijn ongetwijfeld andere soorten evenementen die specifiek zijn voor uw bedrijf of lokale gemeenschap, dus gebruik uw fantasie om iets onderscheidends te bedenken.

Nadat je hebt bepaald welke soorten evenementen je wilt organiseren of waar je op een andere manier bij betrokken wilt zijn, maak je een evenementenplan met de details van elk evenement, waaronder:

  • Evenementdoelen, bijvoorbeeld het aantal deelnemers, het aantal nieuwe leads.
  • Organisator(en) van evenementen.
  • Datum, tijd en evenementenschema.
  • Locatie/locatie.
  • Sprekerslijst, indien van toepassing.
  • Begroting.
  • Evenementpromoties, dwz waar, wanneer en hoe.
  • Vereisten voor evenementinhoud.

Op gebeurtenissen gebaseerde inhoud creëren

Zoals gezegd biedt het organiseren van of deelnemen aan evenementen voldoende mogelijkheden om inhoud te genereren.

Zodra u de lokale evenementen en gelegenheden heeft geïdentificeerd die het belangrijkst zijn voor uw bedrijf en klanten, is het tijd om uw inhoud aan te passen om uw lokale EEAT onder de aandacht te brengen, de zichtbaarheid van uw evenement en die van uw merk te vergroten en de opkomst te maximaliseren.

Inhoud van webpagina van evenement

Als u van plan bent regelmatig geplande evenementen te houden of eenvoudigweg uw communitydeelname op uw website wilt benadrukken en snel toegang wilt geven tot evenementdetails, is het zinvol om een ​​speciale evenementenpagina te maken of een evenementensectie toe te voegen aan uw Over ons-pagina.

Deze pagina moet uiteraard alle relevante evenementdetails bevatten en links bevatten naar relevante servicepagina’s of aanvullende inhoud (zie hieronder).

Als u samenwerkt met een ander bedrijf of een andere organisatie, biedt deze inhoud ook een plek waar u relevante links kunt opnemen naar aanvullende details over het evenement of uw zakenpartner.

Als u linkt naar de website van een partnerbedrijf of -organisatie, moet u uiteraard ook naar een link zoeken. Dit soort links zijn belangrijke signalen voor de zoekmachines om contextueel uw verbinding met uw lokale gemeenschap tot stand te brengen, dat wil zeggen een bewijs van uw ‘lokaliteit’.

Deze webpagina moet ook een sectie met veelgestelde vragen bevatten om veelvoorkomende vragen van uw klanten over de evenementen of de betrokken organisaties te beantwoorden.

Informatieve blogberichten en artikelen

Afhankelijk van het thema of onderwerp van het evenement kan een gedetailleerde blogpost of artikel met relevante afbeeldingen, audio of video worden gemaakt, gepubliceerd en verspreid om potentiële bezoekers te voorzien van nuttige achtergrond- of educatieve informatie.

Deze inhoud zou uiteraard teruglinken naar een relevante evenementenpagina, samen met gerelateerde product- of servicepagina’s, als middel om hun autoriteit op te bouwen.

Het hierboven genoemde hoveniersbedrijf dat een Welcome Back Spring-evenement organiseert, kan bijvoorbeeld een blog of blogreeks publiceren en plaatsen over het voorbereiden van uw tuinen en gazons op de lente.

De belastingaccountant kan een lokale persoonlijke beleggingsadviseur benaderen om samen een artikel te publiceren en te delen over hoe u uw belastingblootstelling kunt minimaliseren, net voordat de belastingtijd aanbreekt, en om een ​​gezamenlijk persoonlijk seminar of online webinar te organiseren.

Google heeft duidelijk aangegeven dat relevante, nuttige inhoud van hoge kwaliteit een belangrijke rankingfactor is. Evenementen en seizoenen bieden natuurlijke voertuigen waarrond dit soort inhoud kan worden gecreëerd, ten behoeve van uw doelgroep.

Video-inhoud

Het is geen geheim dat video populair is geworden, en afhankelijk van het publiek gaat de voorkeur uit naar webcommunicatie via sociale kanalen zoals YouTube, Instagram, Facebook en TikTok.

Iedereen met een mobiel apparaat kan nu snel effectieve, authentieke video’s maken en distribueren.

Het delen van educatieve of promotionele video-inhoud op deze platforms in de vorm van handleidingen of product-/dienstpromoties die zijn afgestemd op een aankomend evenement of een seizoenswisseling kan een lokaal bedrijf helpen zich te onderscheiden van de concurrentie.

Vooral YouTube-video’s en in het licht van het feit dat Google eigenaar is van dit platform, kunnen en moeten worden geoptimaliseerd om te verschijnen in de zoekresultaten van YouTube en Google.

Dit soort video’s moeten op hun beurt worden ingebed in de bovengenoemde evenementwebpagina’s en/of blogposts en artikelen die zijn gemaakt om deze te ondersteunen.

Sociale media-inhoud

Ervan uitgaande dat een lokaal bedrijf al begonnen is met het opbouwen van volgers op sociale media, moet op welk kanaal dan ook het meest relevant zijn voor de doelgroep van het bedrijf, alle web-, blog-/artikel- of video-inhoud via deze kanalen worden gedeeld.

Voor de meeste lokale bedrijven vertegenwoordigen sociale media eenvoudigweg een verlengstuk van hun offline gemeenschap.

Verder is het doel van social posten om de gecreëerde boeiende inhoud te laten bekijken, lezen, leuk vinden, delen en/of erop te klikken. Alle sociale berichten moeten duidelijke oproepen tot actie (CTA’s) en links naar evenementdetails bevatten.

Wanneer u overweegt om evenement- of seizoenspecifieke posts op sociale media te maken, zorg er dan voor dat u unieke, relevante hashtags opneemt, bijvoorbeeld #welcomebackspring #springgardenprep #location. Hashtags zijn niet alleen sociale zoekhulpmiddelen, maar zijn ook belangrijke brandinghulpmiddelen geworden die de geposte inhoud aan het bedrijf, het evenement en de locatie koppelen.

Moedig deelnemers en aanwezigen tijdens een evenement aan om hun opmerkingen en/of ervaringen te delen via sociale media met de juiste hashtag.

Dit kan zelfs worden gekoppeld aan een kans voor degenen met de beste of de meeste berichten om erkend of beloond te worden, waardoor de betrokkenheid toeneemt.

Deze berichten kunnen opnieuw worden gedeeld op uw sociale kanalen en vormen een kans om uw lokale expertise en betrouwbaarheid onder de aandacht te brengen.

Terug naar partnerschappen

Door samen te werken met lokale influencers, gelijkgestemde bedrijven of organisaties om samen evenementen te organiseren of gezamenlijke promoties uit te voeren, verlicht u uw werklast door de verantwoordelijkheden voor evenementen/inhoud te delen, vergroot u uw bereik en introduceert u uw merk bij een nieuw publiek.

Identificeer en bereik die organisaties of individuen met een vergelijkbare doelgroep en stel wederzijds voordelige samenwerkingen voor met gedeelde doelen en verwachte resultaten.

Meet en analyseer alles

Het succes van elke digitale marketingstrategie wordt bepaald door analyses.

Door belangrijke statistieken bij te houden, zoals de zichtbaarheid van organische zoekresultaten, betaalde advertentieresultaten, sociale betrokkenheid en websitebezoeken, kunt u beoordelen welke aspecten van evenementen hebben gewerkt en welke niet, zodat u de nodige aanpassingen kunt maken aan huidige of toekomstige campagnes.

Een andere manier om het succes van een evenement te meten, is door de deelnemers eenvoudigweg om hun feedback te vragen.

Overweeg om enquêtes na het evenement naar bezoekers te sturen om te zien wat ze wel of niet leuk vonden. Zo laat je hen weten dat hun mening ertoe doet en dat dit helpt om evenementen en inhoud met meer toegevoegde waarde te creëren waarvan ze uiteindelijk zullen profiteren.

Neem Eventing

Door een holistische benadering te hanteren bij het integreren van lokale evenementen en seizoenscampagnes in hun marketingmix, kunnen lokale bedrijven sterkere banden smeden met hun gemeenschappen, waardoor hun bekendheid wordt vergroot en de EATT wordt gevestigd waar Google naar op zoek is, via op maat gemaakte inhoud om duurzame groei te stimuleren.

De wens van Google om binnen een bepaald gebied gepersonaliseerde, relevante, lokale resultaten te leveren, zal de meest betrokken en actieve bedrijven belonen.

Houd er rekening mee dat consistentie en op gegevens gebaseerd aanpassingsvermogen de sleutel zijn tot succes op de lange termijn.

Meer middelen:


Uitgelichte afbeelding: kenary820/Shutterstock



Source link

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment